ADRAccord européen relatif au transport international de marchandises Dangereuses par Route staat voor "Accord européen relatif au transport international de marchandises Dangereuses par Route". Het ADR is het pan-Europese verdrag voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg.

Het ADR komt tot stand onder de paraplu van de Verenigde Naties. Het ADR omvat onder andere eisen over:

  • criteria voor gevaarsindeling gevaarlijke goederen
  • vervoersvoorwaarden
  • eisen aan verpakkingen en tanks
  • procedures voor de verzending, inclusief etikettering en documentatie

Indelingscriteria

Volgens het ADR moeten gevaarlijke stoffen en goederen worden ingedeeld op basis van hun gevaarseigenschappen. De indeling is de basis voor de vervoersvoorwaarden. De criteria voor het ADR indeling zijn gebaseerd op het Globally Harmonised System of classification and labelling of chemicals (GHSGlobally Harmonised System of classification and labelling of chemicals ). Deze criteria worden behalve voor vervoer ook gebruikt voor productie, opslag en gebruik.
Lees meer over GHS.

Lijst gevaarlijke goederen

De lijst van gevaarlijke goederen in deel 3.2 van het ADR bevat alle UNUnited Nations -nummers, de indeling voor elk UN-nummer en de bijbehorende vervoersvoorwaarden. Sommige stoffen hebben een eigen UN-nummer terwijl andere alleen onder een verzamelnaam zijn ingedeeld. Een voorbeeld is "UN 1993 Brandbare vloeistoffen, N.E.G. (niet elders genoemd)".

Etiketten, merktekens en codes

Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILTInspectie Leefomgeving en  Transport ) vindt u informatie over vervoer van gevaarlijke stoffen in tunnels. De etiketten en codes die gebruikt moeten worden tijdens het vervoer van gevaarlijke stoffen vindt u op de subpagina’s Gevaarsetiketten en kenmerken en Gevaarsnummers.

Andere vervoersmodaliteiten

De ADR indeling is geharmoniseerd met de indeling voor vervoer over binnenwateren (ADNEuropese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren ), per spoor (RIDReglement betreffende het internationaal spoorwegvervoer van gevaarlijke goederen ), door de lucht en voor verpakte goederen over zee. Meer informatie daarover vindt u via de ILT en het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - Vervoer gevaarlijke stoffen.

Wettelijk kader

Vervoer

Het ADR is geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving in de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen (WVGSWet Vervoer Gevaarlijke Stoffen ) en de Regeling Vervoer over land van gevaarlijke stoffen (VLGVervoer over land van gevaarlijke stoffen ). De VLG bevat daarnaast enkele specifieke nationale regels, zoals de routering (het aanwijzen van wegen waarover gevaarlijke stoffen vervoerd mogen worden).

Opslag gevaarlijke stoffen

De ADR-indeling wordt ook gebruikt in de PGS-15Publicatiereeks gevaarlijke stoffen deel 15 richtlijn (deel 15 van de richtlijnen van de Publicatiereeks Gevaarlijke stoffen). In deze richtlijn zijn technische eisen opgenomen voor de opslag van verpakte gevaarlijke stoffen.

Veiligheidsinformatiebladen

De ADR-indeling moet zijn opgenomen op het veiligheidsinformatieblad voor gevaarlijke stoffen en producten voor levering en gebruik. Informatie daarover vindt via de REACHRegistratie, Evaluatie en Autorisatie van Chemicaliën en CLPClassification, Labelling and Packaging helpdesk.